marți, 2 noiembrie 2010

Evaluarea la disciplina Limba si literatura română în cadrul examenului national de bacalaureat 2011 Proba E. a)

Introducere

Proba scrisă la Limba si literatura română reprezintă o probă comună pentru elevii de la
toate filierele, profilurile si specializările, cu durata de 180 de minute.
Structura probei scrise la disciplina Limba si literatura română
Proba scrisă este alcătuită din trei subiecte:
1. Subiectul I are ca suport un text literar studiat/ la prima vedere care apartine
unuia dintre genurile: liric, epic, dramatic. Tipuri de itemi: semiobiectivi cu
răspuns scurt si cu răspuns elaborat.
2. Subiectul al II-lea, constând în elaborarea unui text argumentativ, are ca suport
un text de tip aforistic. Subiectul constă într-un item subiectiv de tip eseu liber.
3. Subiectul al III-lea, constând în elaborarea unui eseu structurat, vizează aspecte
de analiză tematică, structurală, stilistică, a operelor studiate ce apartin autorilor
canonici/ speciilor literare mentionate în programa de bacalaureat.
Competente de evaluat la disciplina Limba si literatura română
Prin sustinerea examenului de bacalaureat la această disciplină, candidatii trebuie să
facă dovada competentelor dobândite în clasele a IX-a – a XII-a, prin raportare la
continuturile parcurse, în conformitate cu programa de bacalaureat la disciplina Limba si
literatura română, aprobată prin OMECTS nr. 4800/ 31.VIII.2010:
- Utilizarea adecvată a tehnicilor de redactare si a formelor exprimării scrise
compatibile cu situatia de comunicare în elaborarea unor texte diverse;
- Identificarea particularitătilor si a functiilor stilistice ale limbii în receptarea diferitelor
tipuri de mesaje/ texte;
- Identificarea particularitătilor si a functiilor stilistice ale limbii în receptarea diferitelor
tipuri de mesaje/ texte;
- Receptarea adecvată a sensului/ sensurilor unui mesaj transmis prin diferite
tipuri de mesaje scrise;
- Utilizarea adecvată a achizitiilor lingvistice în producerea si în receptarea
diverselor texte scrise, cu explicarea rolului acestora în construirea mesajului;
- Identificarea temei si a modului de reflectare a acesteia în textele studiate sau în
texte la prima vedere;
- Identificarea si analiza principalelor componente de structură, de compozitie si de
limbaj specifice textelor narative, epice si dramatice;
2
- Compararea unor viziuni despre lume, despre conditia umană sau despre artă
reflectate în texte literare, nonliterare sau în alte arte;
- Interpretarea textelor studiate sau la prima vedere prin prisma propriilor valori si
a propriei experiente de lectură;
- Identificarea si explicarea relatiilor dintre opere literare si contextul cultural în
care au apărut acestea;
- Construirea unei viziuni de ansamblu asupra fenomenului cultural românesc,
prin integrarea si relationarea cunostintelor asimilate;
- Identificarea structurilor argumentative în texte literare si nonliterare studiate sau
la prima vedere;
- Argumentarea unui punct de vedere privind textele literare si nonliterare studiate
sau la prima vedere;
- Compararea si evaluarea unor argumente diferite, pentru formularea unor
judecăti proprii
Precizări privind evaluarea probei scrise la disciplina Limba si literatura română
Baremul de corectare si de notare alocă un anumit punctaj fiecărui item.
Punctajul final se obtine prin însumarea celor 90 de puncte (30 de puncte pentru fiecare
tip de subiect) cu cele 10 puncte din oficiu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu