Introducere
Proba A de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orală în limba
română, reprezintă cadrul de evaluare a competentelor de receptare si de producere a
mesajului - în formă scrisă, având ca suport diverse tipuri de text, în conformitate cu
programa scolară, si în formă orală, ca tipuri de discurs (descriptiv, informativ, narativ,
argumentativ), cu valorificarea achizitiilor dobândite la disciplina Limba si literatura
română.
Proba A de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orală în limba română are
ca finalitate evaluarea competentei de comunicare/ exprimare orală într-o situatie de
comunicare specifică, precis determinată.
Structura probei
Subiectul de examen contine un text suport cu următoarele caracteristici:
• acoperă o gamă cât mai variată de tipuri de texte care să stimuleze interesul
pentru lectură;
• are un caracter autentic, posibil a fi întâlnit în viata de zi cu zi;
• constituie un decupaj semnificativ si de sine stătător, de 160-230 de cuvinte (cu o
marjă de 5-10%, reprezentând intervalul necesar întelegerii mesajului textului),
suficient pentru îndeplinirea cerintelor de evaluare formulate;
• se înscrie în reperele precizate de programa de examen si de curriculumul
national;
• este text literar sau nonliterar, “la prima vedere”.
Textul suport este însotit de itemi semiobiectivi de tip întrebare structurată, cu referire
atât la situatia de comunicare, cât si la tema/ mesajul textului dat.
Competente de evaluat
În cadrul probei A se evaluează următoarele competente:
- întelegerea textului
- exprimarea si argumentarea unui punct de vedere
- organizarea discursului
- adaptarea la situatia de comunicare
- utilizarea limbii literare
Nivelurile de competentă sunt descrise în Grila descriptorilor competentei de
comunicare orală în limba română, prin descriptori calitativi, organizati în mod progresiv
care permit evaluarea globală, adecvată scopului criterial al evaluării competentelor
lingvistice.
Precizări privind evaluarea probei
Instrumentul normativ al evaluării competentelor lingvistice de comunicare orală este
Grila descriptorilor competentei de comunicare orală în limba română, pe baza căreia se
evaluează proba.
Examenul national de bacalaureat 2011
Proba A
MODEL
Conformarea fată de un model elaborat de o cultură nu se rezumă la învesmântarea
formelor umane, ci împrumută si aspectul unor interventii directe. Tatuajele sau inciziile, alungirile
craniului sau modificările danturii, machiajele ceremoniale si mutilările religioase, tunsorile sau
coafurile cu semnificatii riguroase sunt numai câteva dintre modalitătile de a actiona asupra
corpului cu scopul de a-l remodela. Aceste interventii nu sunt motivate numai de o estetică
corporală consacrată de traditiile locale. În toate civilizatiile, corpul este considerat suport al fortei
vitale, al sufletului, si devine, din această cauză, obiectul unor interpretări mitice. Tehnicile de
„prefacere” a aspectului vizibil al persoanei au, de cele mai multe ori, menirea de a corecta
formele, de a le oferi semnificatiile profunde precizate de mit. Mărcile corporale, cu functii magice
sau religioase, nu au numai rostul de a proteja, de a ne neutraliza orice actiune malefică orientată
împotriva persoanei, ci constituie adevărate sisteme de semne care compun aproape un limbaj. Ca
orice limbaj, nici acesta nu are sens decât în interiorul conventiilor care l-au fixat si l-au admis.
(Silviu Angelescu, Portretul literar)
[Citeste cu voce tare textul.]
1. Formulează răspunsuri la întrebările de mai jos, referitoare la situatia de comunicare din textul
dat:
a. Cine ar putea fi receptorul textului dat, având în vedere scopul comunicării?
b. Cărui stil functional îi apartine textul de mai sus? Motivează-ti răspunsul.
c. Ce elemente de continut importante (idei, argumente, fapte, opinii) identifici în textul dat?
2.Care este opinia ta despre impactul modelului asupra unei culturi? Sustine, cu argumente, opinia
prezentată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu